pondělí 1. července 2013

Jak naučit morče chodit na záchůdek

Jak naučit morče na záchůdek


Jelikož se množí dotazy tohoto typu, snad vše osvětlí tento článek. V první řadě bych chtěla poděkovat Vedz, že mi vnukla myšlenku naučit mé holky chodit na záchůdek a dávala mi cenné rady jak to morčinky naučit. Děkuji také animal, která to naučila morčátka ne s ručníkem, ale hoblinami a poskytla mi v začátcích též cenné rady a děkuji anhelli, že mi toto pomohla zrealizovat:-)

Nemám zkušenost s tím, zda se to naučí i samečci, ale jelikož si píši s jednou majitelkou samečka a jde mu to, tak předpokládám, že ano. Píšu dle vlastní zkušenosti a uvítám jakékoli připomínky a nápady, či zlepšováky. Každé morčátko je individuální a některé se to možná nenaučí vůbec, ale já jsem toho názoru, že morče prasátko není, je to chytré zvířátko a pokud má z něčeho prospěch, tak se bude snažit, jen se mu musí dát příležitost…

TOALETA

U záchůdku pro morčátko je nutné mít vysoký okraj. Morčátko vyskočí velmi vysoko a tak nemusíte mít strach, že tam nevyleze. Okraj toalety by měl být cca 7cm a to z toho důvodu, že když samička čůrá, tak vyšpulí zadeček a hrozí, že okraj přečůrá. Já se s tím setkávám u rohových záchůdků, rohový záchůdek je ideální, ale přední okraj je příliš nízký a morčátko se občas neotočí a přečůrá přes okraj. Vhodná je též jakákoli miska, s vyšším okrajem, musí být ale tak velká, aby se do ní morčátko pohodlně celé vešlo.

 

Toaletu je vhodné umístit na místo, kde morčátko čůrá nejčastěji, moje holky mají toalety dvě, každou v jednom rohu. Za prvé je svádí čůrat do rohů a za druhé pokud jedna dřepí v toaletě druhá nemá kam jít a počůrala by se mimo. Takže pokud máte morčátek víc a nejsou povahy tulivé, dopřejte jim víc záchodků, pokud to velikost klece umožňuje.

TIP!
Aby se morčátko cítilo v záchůdku dobře, je možné, mu nad záchůdek zavěsit například kovovou kouli se senem. Také je vhodné dát nad záchůdek kus látky nebo prkénko, aby byl zastřešený, morčátka většinou láká v takto útulném místě pobývat, a koule se může zavěsit tak aby byla před záchůdkem.

Pokud máte morčátka jako já, která se ráda válí v toaletách, je vhodné je čistit každý den.
Zabrání se tak zápachu a znečištění kožíšků. Každý den stačí vybrat počůraná místa a dosypat novou podestýlku, zabere to cca 10 minut denně.

 

NÁPLŇ  TOALETY

Hobliny - snad nejrozšířenější známá přírodní podestýlka ze dřeva
+ měkká pro packy
- pachy pohlcuje cca 1 den, takže je nutné toalety každý den vyčistit

 

 

Bentonit např. Biosand
- absolutně nevhodné, morčátko čůrá tak často, že bentonit nestihne ztvrdnout, a jak v tom morčátko běhá tak se mu vzniklé blátíčko nabalí na nožičky a na chlupy na bříšku a je od toho celé špinavé. Někteří majitelé morčátek používají bentonit a navrch ASAN, prý je to dobré, také možnost, já osobně to vyzkoušené nemám

 

ASAN - vyrobený z papírového odpadu při výrobě dětských plenek, spousta lidí ho chválí, mně nevyhovoval, jelikož na dně záchodku zželíroval a šel velmi špatně umýt, o zápachu nemluvě, je to potřeba vyzkoušet
+ nepráší a je měkký
- zápach
- některá morčata ho ráda ochutnávají a pak hrozí problémy se zažíváním

Dřevěné peletky např. Jonáš, Cats Best
+ drží zápach a jsou těžké, tudíž se míň vykopávají
+ vhodné zejména při odjezdu na dovolenou, aby „hlídač“ neměl tolik práce
- po počůrání se rozpráší a zašlapou do koberečku
- prý mohou způsobit otlaky, ale v případě, že na ně chodí pouze vykonávat potřebu tak si myslím, že nic takového nehrozí, pro jistotu nožičky prohlížet (moje holky měli peletky v toaletách cca půl roku a nožičky byly zdravé a bez zarudnutí)

Silikagelové podestýlky - např. Magic Pearls, Happy Cat (vyrábí se zrnka různé velikosti od velmi jemné po zrnka velká cca 0,5 cm)
+ drží zápach a vlhkost
- jsou ostré pro pacičky, hrozí otlaky u obézních morčátek a packy jsou příliš vysušené (moje Dorinka ji snášela výborně, Devince během pár dnů pacičky zarudly)
- některá morčata ho ráda ochutnávají a pak hrozí problémy se zažíváním



Na trhu jsou i další podestýlky jako např. Nature Gold nebo Green Cat, chystám se je vyzkoušet a proto pokud s nimi máte někdo zkušenost nebo je právě zkoušíte, napište mi.

PODESTÝLKA V UBIKACI

Vypozorovala jsem, že morčátko je schopné pochopit na jaký povrch má vykonat potřebu, takže jediné co mohu poradit je, že je podstatné mít v ubikaci jinou podestýlku než v záchodkách. Například pokud máte všude hobliny, do záchůdku dejte pelety.

Starý ručník 

Já jsem to moje holky učila s ručníkem. V celé ubikaci jsem měla dva ručníky a v rozích jsem měla záchůdky. Jelikož mi čůraly i k celé zadní stěně, umístila jsem tam na čas misky od vietnamského jídla s peletkami stejnými jako v záchodkách. Tyto dvě misky jsem odstranila až po několika měsících, kdy se holky naučili chodit 100% na záchůdek. Ručník měl také své opodstatnění kvůli bobečkům, snadno je z něj seberete a umístíte do záchodků. Nevýhodou ručníku je, že pokud máte tak živá morčátka jako já, co několikrát denně dovádí, pak se ručník shrnuje a pokud je morčátko bázlivé, tak se pod něj může schovávat. Výhodou je, že se prostě vypere a nic vám nelítá po obýváku. Hobliny u nás nepřipadaly v úvahu, jelikož máme otevřenou ubikaci a holky opravdu hodně dovádějí…

A až pokud vaše morčátka zvládnou chodit na záchůdek, pak bych teprve dala kobereček…

 

Hobliny

U hoblin je prý ta výhoda, že i počurané hobliny můžete přemístit do záchodků, jelikož morčátko má velmi citlivý čich a cítí, kde čůralo, vykoná tam potřebu znova. Na rozdíl od ručníků, které prostě musíte vyprat. Možná je to i rychlejší způsob. Záleží na vás, co vám bude vyhovovat.

PRAVIDLA JAK MORČÁTKO NAUČIT POUŽÍVAT ZÁCHODEK

1. Přemisťovat všechny jinde se povalující bobečky do záchodků…
  • morčátko dáme do záchodku, sesbíráme jeho bobíky, dáme mu je tak aby si je očichalo a položíme před něj do záchodku
  • pokud máme hobliny je nutné i počůrané hobliny dát do záchodků a v případě ručníku pokud je už "hodně" počůraný, vyměnit za čistý
  • pozor, natočte morčátko při vkládání do záchodku správným směrem, jinak vám přečůrá okraj
2. Po každém chování dát morčátko rovnou do záchodků, morčátko se vyprazdňuje velmi často a pokud nám začne v náručí kníkat, jistě potřebuje, tím, že ho dáte rovnou do záchodku a zabráníte mu v odchodu jinam ho donutíte vykonat potřebu v místě k tomu určeném…
3. Pokud máte čas, tak každou hodinku či dvě dejte morčátko preventivně do záchůdku a sledujte, co udělá, pokud potřebu, odměňte.
4. Odměňovat, odměňovat, odměňovat...
  • po každém vyprázdnění v záchodku dát ihned odměnu, píšu ihned, jelikož nemá smysl mu dát odměnu, když už v záchodku není nebo třeba za 10 vteřin, to už podle mě není schopné si v hlavičce spojit. Takže odměnu mít připravenou co nejblíže u sebe, nejlépe v ruce, nebo nějaké dózičce, kterou máte při ruce. Vhodné je mít něco co morčítko opravdu motivuje, já používám müsli, případně vlídný tón hlasu nebo pohlazení.
  • Morčátko odměňte, i když přečůrá přes okraj, pokud nestihnete zasáhnout, snažilo se, skočilo do záchůdku a svůj úkol splnilo. Musí následovat odměna.
  • Žádné trestání. Pokud morčátko čůrá přes okraj a vy to vidíte, prostě ho přetočte a přitom řekněte jasně NE, pak ale dejte stejně odměnu. Pokud morčátko čůrá jinde, vemte ho a řekněte NE, dejte ho dodělat potřebu do záchůdku a následně odměňte. Zbytek exkrementů přemístěte před jeho očima do záchůdku…

Každé morčátko je jiné, jedno se to naučí za měsíc, druhé třeba za delší čas a některé možná vůbec. Chce to hodně trpělivosti, nebude to hned. Pokud dojdete do stavu, kdy morčátka chodí na 95% na toaletu, píši na 95%, protože těch 5% tvoří chvíle kdy přestřelí okraj. což se stává i mým holkám, pak můžete dát třeba kobereček. Ideální je bavlněný, který se dá vyprat. Je měkký a morčátka se po něm rádi válejí. Moje holky jsou tak šikovné, že kobereček měním 1x měsíčně, záchodky čistím každý den. Také mi tento způsob přijde ekonomičtější a ekologičtější  Přeji mnoho úspěchů a věřím, že se vám to podaří.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat